tisdag 7 september 2010

Ett par trådar och ....

Jag har sedan några år ett par trådar och ett inslag på YouTube här på nätet. Dessa trådar/videoklipp rör sig om frågor som jag har engagerat mig speciellt mycket i. Min första tråd gällde den svenske statsministern Tage Erlanders besök hos President Harry Truman i Washington DC den 14 april 1952.

Tage E och DC 3-an 

Grunden till denna tråd är att jag under en längre tid hade engagerat mig för - och varit tämligen insatt i - händelserna kring den försvunna DC 3-an - som sköts ner av ryssarna den 13 juni 1952. Det är mycket tack vare min gode vän Birger Lisshagen - vars pappa var en av de åtta som följde planet ner i havets djup - som jag har kunnat ta del av mer informellt material och kunnat besök både UD och Muskö-basen där den upptagna DC 3-an fanns en tid innan det slutligen hamnade på Nya Flygvapenmuseum i Linköping sommaren 2010. 

Några års tankar och funderingar ledde mig så småningom till President Trumans bibliotek från vilket jag fick ett antal tidigare hemligstämplade dokument - materialet hade varit hemligstämplat i 50 år.

Dessa dokument - som var PM från utrikesminister Dean Acheson till sin president - ger klara indikationer om att den svenska neutraliteten var körd redan 1952. Jag knyter också samman de två händelserna - Tage USA besök i april och nedskjutningen av DC 3-an i juni.Mitt material bedömdes så bra att Aftonbladet gjorde två helsidor om det, se


Heléne Fossmos död

När tragedin i Knutby kulminerade med ett mord och ett mordförsök i januari 2004  bodde vi fortfarande  i Uppsala. Ärligt talat så tog jag inte så mycket del av vad media berättade om det fruktansvärda, men tillfälligheterna spelade in. Vid den tiden satt jag i den socialnämnd i Uppsala kommun som skulle besluta var barnen Fossmo skulle hamna när deras pappa fängslades och senare dömts till livstids fängelse, och  fick då en del speciell kunskap om Helge Fossmo.

Det andra skälet var - när det framkom att Fossmos första fru Heléne hade omkommit i ett badkar och vid detta tillfälle haft en hög dos av ett smärtstillande läkemedel i sitt blod, men ej i magsäcken, och detta läkemedel var den substans som vi forskat på sedan 1992, började alarmklockorna ringa. Och när Heléne Fossmos pappa Ingvar Johansson ringde mig fördjupades mitt engagemang. 

Den första versionen av min tråd om Heléne Fossmo var den 1 sept 2008 på siten Skalman.nu. Efter några få dagar och mer än 800 besök- så stoppades min tråd. Ledningen för Skalman.nu menade att jag inte var objektivt utan talade i egen sak. Det var helt korrekt, varför jag publicerade mig på en annan site; Alltominget.se. Det var en hel del turbulens kring ägaren av denna site varför den lades ner den 29 okt 2009, då hade min tråd om Heléne Fossmo och hennes död haft 12 693 besök.

Den 26 febr 2009 publicerade jag en artikel på Newsmill, en sammanfattning av mina tankar och funderingar kring Heléne död, som jag - och många med mig - anser vara ett mord, Knutbys första mord.


Nu finns mina texter på forumet Alltomknutby.se sedan den öppnade den 21 nov 2009.

Är Helge Fossmo ansvarig/delansvarig för första hustrun Heléns död? 
http://alltomknutby.se/Forum/index.php/topic,13.0.html

PSText om smärtstillande tabletter - Distalgesic mm -  och valresultatet 2010 på nästa inlägg






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar