onsdag 15 september 2010

Intet nytt under solen - typ


Till mina favoritsysslor hör att besöka kungliga huvudstaden och de möten som Publicistklubben har ungefär en gång i månaden. Det är måndagskvällarna som mötena är. I måndags var första mötet denna termin och vad skall ett sådant möte handla om - om inte det kommande valet. 


Mötet inleddes dock med utfrågning av kvällstidningarnas chefredaktörer, Thomas Mattsson, Expressen och Jan Helin AB. Ingen av dessa två har mitt förtroende numera. Dom försvarade sina väldiga satsningar på att hänga ut Assange och Littorin. Bottennapp om Du frågar mig. Ingen av dem kunde påverka min syn på dem i positiv riktning. Dock kan jag länka till Thomas blogg idag
http://blogg.expressen.se/thomasmattsson/entry.jsp?messid=621097


Sen kommer den stora debatten


Som vanligt var det mycket trevligt med god samvaro och bra debatt. Här ses den diskuterande panelen, ordf Ulrika Knutson, Jan Larsson; f d statssekreterare hos Göran Persson, Ulrica Schenström , f d statssekreterare hos Fredrik Reinfledt, KG Bergström politisk reporter, Johan Ingerö - liberal webbredaktör på NEO samt Julia Skott, internetprofil .

Se referat:http://www.publicistklubben.se/2010/09/13/live-debatt-om-valrorelsen/


Min egen insats

Efter debattens slut gick jag fram till ordförande Ulrika - som jag träffade redan under vår tidiga ungdom på Upsala Nya Tidning – och sade:  


- Egentligen är den här debatten inte alls ny, dvs att vid i stort sett varje val så anklagar den ena sidan den andra för än det ena än det andra, ex för att bli missgynnad eller mera positivt behandlad än den andra - eller tvärtom. I min examensuppsats från JH I Göteborg 1971 skrev jag om detta.

- Det var då den socialdemokratiska politikern Birgitta Dahl åkte på en lastbil runt i Uppsala och skanderade att UNT gick borgarnas ärenden. Det var valet 1970 och uppsatsen handlade om " UNT:s politiska material inför valet hösten 1970"

- Min uppsats visade – inte alls oväntat – att på nyhetssidorna så behandlades partierna efter vad de presenterade nyhetsmässigt, på debattsidorna framgick att samtliga partier – även det allra minsta KPML:r - kom till tals, och vad gäller ledarsidorna så företrädde UNT liberala värderingar.

UNT:s chefredaktör Lennart Hirschfeldt var så nöjd med min uppsats att han refererade till mitt arbete i sina journalistiska memoarer ”Trettio år med Upsala Nya Tidning 1960-89”, sid 65 - det kom jag inte ihåg att nämna för Ulrika just då.

Ulrika utbrast:
- Varför gick du inte upp och nämnde detta?

Jag svarade:
- Mm

Då tog Ulrika mig i – om inte hampan så nästan - och presenterade mig för några av debattdeltagarna som dröjt kvar på scenen: Jan L, Ulrica S och KGB – och jag upprepade min story.

Jag upplevde att jag fick höra ett trehövdat:
- Mmm

Av detta lärde jag mig att man inte skall komma med alltför förnumstiga kommentarer inför f d politiska höjdare och en gammal politiskt räv - som kan antyda att vad dom nyss sagt, redan har sagts tidigare.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar