tisdag 26 oktober 2010

När jag bytte parti – från fp till m


När socialdemokrater och moderater i Katrineholm beslöt att bilda politisk majoritet, stod det hela plötsligt mycket klart för mig. Det var ju närmast så som jag - som fp-are - och m - hade verkat i Vård-och omsorgsnämnden - som jag tillhörde under några år.

M´s ledamöter i nämnden tilläts tänka själva, med för fp skulle direktiven komma från oppositionsrådet Callhammar – ofta genom Irené Nilsson.

Arbetet i nämnden kunde ofta bedrivas under ”påverkan” av sunt förnuft i stället för mer eller mindre renodla varje fråga och ge frågorna politiska förtecken. Man kan kalla det politisk pragmatism.

När politikerna ställs inför verkligenheten i en liten kommun som Katrineholm, kan det vara klokt att välja att vi tillsammans försöker lösa problemen i stället för att skapa ännu fler problem – genom onödigt politiska tjafs.

Innan beslutet om det politiska samgåendet mellan s och m fanns det inte tillstymmelsen till tanke för mig att jag skulle engagera mig i det kommunpolitiska igen, men nu…

1 kommentar:

  1. OBS

    Se även nästa inlägg, ett förtydligande om " Viss upplysning till Funderingar om " När jag bytte parti....

    SvaraRadera