onsdag 25 maj 2011

Har informerat rikets talman om min syn på DC 3-ans nedskjutning ( Dnr: 010-2680-2010/11)

Sedan 1 jan 2011 är jag engagerad i kommunpolitiken i Katrineholm – som moderat och jag trivs mycket bra med detta, främst arbetar jag med Vård och omsorgsfrågor.  Jag är även aktiv inom Moderata Seniorer. Tack vare mitt nya politiska engagemang har jag haft möjligheten att lyssna till riksdagens talman Per Westerberg - som är från grannstaden Nyköping - vid tre tillfällen under två månader (7 mars – 5 maj). 

Vid det första tillfället talade han vid Katrineholmsmoderaternas årsmöte och han höll ett cirka en timmes långt anförande, lysande i sin analytiska skärpa. Han är inte rikets talman vid dessa tillfällen, mera sörmlänningen bland partikamrater, och han bjuder verkligen på sig själv och sina erfarenheter.

Vid det andra av hans framträdande – vid Seniorerna möte i Malmköping – tog jag tillfället i akt och talade med honom. Jag berättade att jag hade en del intressanta synpunkter på förhållandet Tage Erlander besök hos president Truman den 14 april 1952 och den nedskjutna DC 3-an. Jag lovade att sända honom en del information om detta.

Mitt tredje möte med talmannen var i början av maj då ett 20-tal Moderata seniorerna gjorde en bussresa till riksdagen. Där var vi talmannens gäster – visade det sig när vi fick sitta på vip-platserna i riksdagens plenisal. Dessförinnan fick vi lyssna till honom när han berättade om talmannens arbetsuppgifter, mycket intressant och spännande.  I närmare tv å timmar fanns han med oss, lunchen inkluderad. Även nu förde jag min blogg på tal och att jag skulle informera honom via mail. Här nedan följer ett utdrag ur mitt mail till talman Per Westerberg:
-----------------------------------------------
OM DC 3-an

Jag har vid två tillfällen sagt att jag vill sända över några länkar som har att göra med vårt lands utrikespolitik. Som Du ser så har jag varit intresserad av den nedskjutna DC 3-ans öde, faktiskt sedan 1990 då jag lärde känna en person vid namn Birger Lisshagen, hans Pappa var chef för FRA människorna på planet. Birgers hustru och min hustru har varit väninnor i mer än 40 år.

Jag fann president Harry Trumans hemsida på nätet, som informerar om presidentens bibliotek och fick fram tre dokument, som jag beställde att få översända. Två av dessa har också andra journalister och forskare fått ta del av, antingen via mail eller vid personligt besök på biblioteket, men det tredje dokumentet - som är ett PM av utrikesminister Dean Acheson till president Truman inför Tage Erlanders besök i Vita Huset den 14 april 1952 - misstänker jag att jag fick av misstag. Jag har diskuterat detta med en hel del människor, och så skrev jag en artikel om det hela, som Aftonbladet hade som grund för de två sidor som dom presenterade den 21 juli 2007.

Det blev som Du ser två helsidor. Att det inte blev någon ytterligare uppmärksamhet kan delvis bero på att artiklarna publicerades under semestertider.

Vad gäller DC 3:an så sänder jag över några länkar 
Tage E hos president Truman 1952

http://on.fb.me/jlpJkm

PM:n var hemliga i 50 år

http://on.fb.me/jPvppQ

Tage Erlander möter president Truman den 14 april 1952

http://bit.ly/mggZKh

Det vore intressant om Du har några synpunkter på det hela

mvh

Ulf Jonasson 

Talmannens svar:

Dnr: 010-2680-2010/11 


Hej, 

Vad gäller utrikespolitiska frågor är det regeringen som utformar utrikespolitiken. 
Som talman kan jag inte ha synpunkter på enskilda frågor och ber dig därför att vända dig till utrikesdepartementet med dina funderingar.

Med vänlig hälsning 

Per Westerberg 
Talman 

Nu drar jag inte alltför stora växlar på detta, men jag vet att talmannen har fått ta del av mina synpunkter genom våra två kortare möten och det material som jag sände över. Och bara detta faktum räcker ganska lång för mig­

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar