söndag 22 maj 2011

Nya inlägg om DC 3-an kommer att publiceras under veckan

Det är närmare 10 månader sedan jag skrev något på min tråd. Detta till trots har tråden varit väl besökt, mycket beroende på att jag Twittrat en del om dess innehåll, bl a skrev jag:


Tillfälligheterna har nu gjort att jag helt plötsligt kommer att lämna några ytterligare bidrag under den kommande veckan. Jag skall presentera en text varje dag måndag den 23 maj t o m fredag den 27 maj.

Måndag 23 maj skall jag redovisa en del tankar och funderingar efter att ha läst Anders Jallais bok ” Spionen på FRA http://www.jallai.se/spionen-pa-fra/ som jag verkligen kan rekommendera till läsning. Boken berättar bl a om den 1982 sänkta u-båten, att spionen Stig Wennerström skall ha haft en medhjäpare samt det som jag mest intresserade mig för är en del ytterst intressanta och spännande formuleringar om den nedskjutna DC 3-an. Som bekant var det just Anders Jallai som upptäckte planet 1993.

Tisdag den 24 maj. Även här har tillfälligheterna spelat in, jag har fått en del kunskap och insikt om ”Den andra DC 3-an” genom en av familjens mågar, vars morfar tjänstgjorde inom flygvapnet från 1940 – 1971. Morfadern - Reinhold ”Nisse” Nilsson - var navigatör ombord på ”den andra” DC-3:an som trafikerade Östersjön under 50-talet, och han blev den av besättningsmännen på DC -3:orna som levde längst. Under 15 års tid tillhörde han 6:e transportgruppen, som liksom den nedskjutna DC 3-an bestod av 8 personer. Jag har gått igenom hans flygdagböcker som sträckte sig från den 28 jan 1940 till maj 1971.

Onsdag den 25 maj. De senaste 5-6 åren har jag varit aktiv inom lokalpolitiken i Katrineholm, först för folkpartiet och sedan årsskiftet för moderaterna.  Under våren har jag vid tre tillfällen lyssnat till riksdagens talman Per Westerbergs som framträtt vid skilda moderatmöten. Vid de två senaste tillfällena talade jag med honom, vi bytte visitkort och jag sände över en del material – bl a om denna tråd – till honom. Om detta skriver jag på onsdag.

Torsdag den 26 maj. Jag vill inte avslöja innehållet i den texten ännu, den kommer alltså på torsdag.

Fredag den 27 maj. Texten kommer att bli något av en sammanfattning av jag publicerat under veckan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar