tisdag 8 september 2015

Tänk om Telia kunde använda lite sunt förnuft i sin kontakt med kunder–nån gång.


Idag har jag använt flera timmar att ha kontakt med Telia, via mail. Igår kommunicerade jag via telefonsamtal, då satt jag i tre telefonköer, och ju fler jag talade med dem desto beskäftigare lät dom. 

- Har du gjort det och har du gjort det frågor dom ??? Vad tror dom egentligen, jag har ägnat timmar till att försöka lösa problemet själv, men inte lyckats. Man tilltalas som vore man mindre vetande.

Mitt ärende är egentligen mycket enkelt: Jag har bara en liten önskan, mycket liten önskan och det är att jag vill ha ett nytt lösenord till Mina Sidor hos Telia. Jag har här på FB tidigare nämnt att min dator pajade när jag skulle ladda upp Windows 10, och det slarvet tar jag på mig, men nu behöver jag in på Mina Sidor för att installera Telia Säker – som försvann i och med att datorn gick sönder.

För att få detta nya lösenord kan man få det skickat till sig via sin mail eller Bank ID, samt per post. 

Eftersom Telia har fel mail-adress till mig vid denna beställning - dom har min hotmail-adress just där man skall beställa sitt nya lösenord. Hot-mail slutade att använda för många år sedan.

Jag uppgav då min postadress, och efter 8-9 dar har jag fortfarande inte fått svar.

För ca ett halvår sedan fick jag ett brev från Kronofogden – första gången i mitt snart 73 åriga liv. Det var en räkning från Telia som inte skulle vara betald. Jag vet att jag betalar mina räkningar i tid, och jag blev nu riktigt förbannad. Till slut – efter flera timmar i olika köer – kom jag fram till en person som enkelt kunde konstatera att en Telia-räkning gick till mig GAMLA adress, i Björkvik. Det är två år sedan vi flyttade därifrån till stan.

Telia hade skickats påminnelse på räkningen till min hot-mail adress, sa mannen. Och var dom fick den adressen ifrån vet jag inte, men den mannen fick i uppdrag av mig att först och främst meddela kronofogden att Telia gjort fel, sen skulle han ta bort min hit-mail adress.

Och nu har jag alltså påmints om att denna hot-mail-adress FINNS kvar och den kommunicerar Telia med, HJÄLP.

Idag svarade en man på mitt mail som jag hade skickat igår och sade att jag kan gå in på Mina Sidor för att ändra min hot-mailadress där – som om jag inte skulle veta det - och han skall sända mig ett nytt lösenord, det tar bara fem arbetsdagar. För säkerhets skull skrev han att brevet skickas till min bokföringsadress och den är fortfarande enligt Telia i Björkvik. Som normalt är när man flyttar använder jag tjänsten eftersändning, i ett år varför Telias brev inte alls kommer fram.

Telia använder alltså en gammal utgången mail-adress plus att dom fortfarande tror att jag bor i Björkvik, men använder telefon, dator och mail i Katrineholm, eftersom dom skickar räkningarna dit numera. Alltså posten går till ett ställe, men jag bor på ett annat, tycks dom resonera. Pust och stön, vad är det som händer för att tala med GW.

PS.


När vi flyttade över vårt abonnemang från Björkvik till Katrineholm för två år sedan tog det flera veckor innan saker och ting fungerade. Vi fick bl a felaktigt telefon nummer två gånger. Plus en hel del annat blev fel. Då kunde Telia erkänna sitt fel genom att ge oss rabatt på ca 1 000 kr, men att man skulle behålla vår gamla adress och mitt gamla mail kunde inte ens finnas i min fantasi.

Vad kommer nu att hända??

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar