måndag 11 januari 2016

Möte med ungt geni från Örebro, som gör appar för hela världen - och jobbar för Apple

Om Du så bara har 11 minuter och 27 sekunder till övers så rekommenderar jag Dig att se den video som jag här länkar till. Han som håller detta föredrag heter Jonathan Ortheden, han är 18 år, kommer från Örebro och han har sannerligen en historia att berätta.

https://www.youtube.com/watch?v=ul7mRRSIW2I&feature=youtu.be

Och min historia i sammanhanget är följande:

För bra precis ett år sedan besökte jag Publicistklubben i Stockholm och hade stigit på det sena tåget hem till Katrineholm, avgång 22.19. Den resan tar en timme och nio minuter. Jag var trött och såg fram emot att sitta i lugn och ro under hemresan och smälta dagens intryck. Mina besök på PK tillhör de mest roliga och spännande som jag tar mig för.

Jag var alltså trött och satte mig i ett hörn i en kupé modell större. Så ser jag ett varmt och öppet ansikte som tilltalar mig. De som känner mig är mer van att jag tilltalar okända eller kända människor men nu blev jag tilltalad.

- Har du varit på filmgalan, sade den unge mannen. Du är så fint klädd.

- Nej jag har besökt Publicistklubben svarade jag, för dagen iklädd blazer och byxa, man skall ju bevars besöka kungliga huvudstaden och träffa gamla kollegor och höra spännande debatter.

Så började vårt samtal och det stod inte länge på förrän vi talade med varandra som gamla vänner, ålderskillnaden till trots.

Jonathan hette den unge mannen och han fyllde dagen till ära 18 år. Han hade varit i Stockholm för att registrera sitt första Aktiebolag, han hade tydligen haft enskilda firmor förut, tänkte jag då.

Jonathan började berätta om sitt liv, mycket av vad han talade om kan Du lyssna till på på videon. Hans berättelse var bland de mäktigaste jag hört, kanske någonsin. Han skulle ta studenten senare på våren , men hade inte tid att vara hemma. Han var då i USA på ett längre stipendium som han fått av Apple. Multibjässen Apple letar ungdomar över hela världen med denna speciella ”databegåvning”. Totalt plockade de ut 200 personer, varav tre från Sverige. Jonathan har fått detta stipendium vid två tillfällen, se tidningslänken nedan.

Jonathan arbetar med appar, som jag knappt förstår vad det är. På sin hemsida presenterar han 16 olika appar och hans arbete betraktas som oerhört kvalificerat. Han är ju faktiskt inte mer än 21 år.

http://appuniverse.se/

Denna resa var som sagt mycket omtumlande, bara att få ta del av denna oerhört spännande värld som Jonathan berättade om var alldeles speciellt.

Under hans USA besök hade vi fortsatt kontakt och på hösten besökte han och hans mentor Nils Gustafsson mig här i Katrineholm. Bilden på oss är från detta möte och vår fikastund var på klassiska Sultans konditori.

Vi fortsätter att hålla kontakt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar