lördag 15 april 2017

Jag fick hemligt PM från President Trumans bibliotek. De uppgifter som jag då fick är fortfarande hemliga


Igår – den 14 april 1952 - var det på dagen 65 år sedan Sveriges statsminister Tage Erlander och USA-ambassadören Erik Boheman gästade den amerikanske presidenten Harry S Truman och USA´s utrikesminister Dean Achesson i Vita Huset.

Om detta besök och den svenske DC 3-an - som sköts ner den 13 juni 1952 av ryssarna – har jag byggt upp en blogg – vars första inlägg var den 26 juli 2007.

Jag kontaktade President Trumans bibliotek våren 2007 för att få vissa data. Jag fick tre olika PM, och jag har kunnat konstatera att andra journalister som sökt information från samma bibliotek endast fick två av mina tre PM. Jag har därför haft anledning att tro att ett av PM-n sändes till mig sannolikt fortfarande var hemligt, att jag helt enkelt fick detta PM av misstag.

Jag har försökt på senare år att åter få det tredje PM: t - men misslyckats med detta, vilket naturligtvis har stärkt mig att detta tredje PM fortfarande skulle vara hemligstämplat.

Såhär står det i det tredje PM;:t

-       *  Inte desto mindre är det en officiell svensk önskan – även när det gäller angelägenheter som    inkluderar Öst-Väst spänningen – om ett diskret eller hemligt samarbete med Västländer, men ett  sådant samarbete får under inga omständigheter bli känt. (min markering)

-        * Av den anledningen är det förståeligt att den svenska regeringen inte vill att statsministerns besök  officiellt skall tolkas som ett steg närmare USA, eller ens utgör ett tillfälle till diskussion av  problemen vad gäller spänningen mellan Öst och Väst. (min markering)

Jag ställer dessa två händelser – Erlanders USA besök och ryssarnas nedskjutning av DC 3:an – i relation till varandra. Det kan helt enkelt vara så att ryssarna vill ge Sverige en minnesbeta för att Erlander besökte USA. Ryssarna misstänkte att Erlander spelade under täcket med amerikanarna. Vi skall inte glömma att året 1952 var det kalla kriget mycket kallt. 

Läs gärna min blogg och jag välkomnar alla synpunkter.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar