måndag 29 maj 2017

Idag är det 100 år sedan John F Kennedy (JFK) föddes. Jag har samlat böcker om familjen i mer än 50 år - har nu ca 140 volymer


Måndagen den 29 maj är det på dagen 100 år sedan John F Kennedy föddes. Detta kommer naturligtvis att uppmärksammas en hel del i USA, inte minst på John F Kennedy Presidential Library and Museum i födelsestaden Boston, Mass. 

John F Kennedy valdes till president 1960 och mördades i Dallas Texas den 22 november 1963, då var jag ung gymnasist i Östersund. Min första bok av/om JFK var ”Studier i mod” som kom på svenska i januari 1964. Inte hade jag då en tanke på att jag under resten av mitt liv skulle samla på böcker om familjen Kennedy.

Idag finns i vårt bibliotek ca 140 böcker om familjen, vilket innebär fem hyllor á 8o cm = 4 löpmetrar. Jag har alltså läst böcker om familjen i ca 53 år och fortfarande finns det en hel del nytt att läsa om JFK. Jag vill påstå att några av de bästa böckerna om honom har getts ut på senare år. Anledningen till detta kan vara flera, nya generationer forskare – med nyare infallsvinklar - har kommit, tiden har gått och gamla hemligheter kan släppas fram, andra memoarer har också gett nya uppgifter om JFK mm.

Rekommenderas:

Jack Kennedy. Elusive hero av Chris Matthews, 2011

Camelot´s court. Inside the Kennedy White House av Robert Dallek, 2013

Kennedy & Nixon, The rivalry that shaped postwar America av Chris Matthewes, 2013

JFK and LBJ. The Last two great Presidents av Godfrey Hodgson, 2015

Boken om JKF och Nixon har  nyligen lästs om. De båda herrarna valdes till Representanthuset samma år, 1946, de blev senatorer 1952 – och då låg deras arbetsrum i samma korridor, mitt emot varandra. De var mycket nära och goda vänner. De blev sedermera fiender. Nixon var den som drabbas mest av detta, först kämpade han mot JFK i valet 1960, sen fruktade han att Robert skulle bli demokraternas presidentkandidat 1968 då Nixon ställde upp. RKF mördades i LA. Nixon fruktade också att yngre brodern Ted skulle kunna stoppa hans omval 1972

Ulf Jonasson, JKF.

Om jag skriver JFK efter mitt namn så skall inte läsaren tro att jag  har hybris, JFK kan också stå för Journalist, Forskare och Kommunpolitiker.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar