torsdag 11 maj 2017

Idag för 53 år sedan tog jag studenten


(Jag citerar mig själv från 2013 - då jag noterade att det var 49 år sedan jag tog studenten. Idag är det helt plötsligt 53 år sedan, så den går själva tiden) 

Den 11 maj 1964 tog jag studenten vid Östersunds Handelsgymnasium. Det är idag 49 år sedan. På bilden ses jag med mor och far som glädjes åt familjens första student - som vi trodde. 

För fyra år sedan "återupptäckte " jag en del gamla släktrullar där det visar sig att jag har anfäder - bl a riddaren och hövitsmannen Örjan ( Karlsson) som levde mellan åren 1400 och 1474. Örjan arbetade under långa perioden mycket nära kungen Karl Knutsson Bonde. Man kan gå ytterligare några år generationer tillbaka där vi har släkt.

Men vad som är intressant i detta fall - dvs att jag skulle vara släktens första student fick vi lära om. En av anfäderna hette Erik Andersson född i Uppsala 1495 - han kallades också Ericus Andree - och han skrevs in på universitetet i tyska Rostock - den teologiska fakulteten - redan 21 april 1512. 


Han blev sedan kyrkoherde i Oviken i Jämtland mellan åren 1526 - 1563 och kallades "Jämtlands reformator" och "Gustav Vasas högra hand"

(Sedan kom det fler präster i min släkt, och även dessa har då studerat vid något universitet - första studenten var jag alltså inte)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar