torsdag 17 augusti 2017

Svante Löfgren (1918-2017) RIP


Måndagarna med Svante och Sören

Journalisten och världsmedborgaren Svante Löfgren, född i Göteborg, har avlidit i en ålder av 99 år och fem månader (36 327 dagar). Närmast sörjande är barnen Li och Claes med familjer.

Jag kan inte påstå att jag tillhörde Svantes närmaste vänner, men vi träffades vid ett flertal tillfällen på Publicistklubben i Stockholm på måndagar.  Jag vill minnas att vårt första möte var 2006. Den 29 okt 2007 minns jag speciellt då köpte jag hans bok ”Hemma för gott – om 80 år med press och radio” – och fick en vänlig dedikation. Det var en annan av landets legendariska journalister Sören Larsson som introducerade mig för Svante.

Det var rena julafton att under nån vecka att läsa hans sista bok – han skrev ytterligare ca 20 böcker – och få ta del av hans fantastiskt spännande liv, där hans älskade hustru Marie-Louise var en mycket viktig del i hans/deras gemensamma liv. De gifte sig i Paris där Svante var stationerad mellan åren 1949 och 1962. Karls Gerhard var en av bröllopsgästerna. Marie-Louise gick bort för några år sedan och det var mycket tungt för Svante. När vi talades vid strax efter hennes död tyckte Svante att ” det känns svajigt”. De fick mer än 60 år tillsammans.

Om man sitter några gamla och halvgamla journalister – till vilka jag räknar mig själv - tillsammans och äter middag i den kollegiala miljön som Publicistklubben bjuder, speciellt sedan vi gick till en och samma mötesplats i Kulturhuset i Stockholm, så lär man känna dessa personer på ett lite speciellt sätt. Under de ca 11 år som vi träffades var det alltid på PK-möten i Kulturhuset vi träffades. Det kollegiala samhörigheten övergår till varm vänskap.

I dödsannonsen skrev Svantes familj om sin Pappa att han”.. har slutat skriva för gott”. Säg inte det. Såvitt jag vet så finns ingen ordinarie korre i Himmelriket, och vem skulle den uppgiften passa bättre än för Svante. Då är han också återförenas med kära hustrun.

Svante var själv gäst på ett PK möte, det var under Ulrika Knutssons tid som ordförande. Ulrika intervjuade Svante om hans händelserika och världsomspännande liv. Intervjun närmade sig slutet, det kändes som Ulrika ville ge Svante några minuter extra för att formulera nånting bra – igen, som slutkläm. Hon ställde frågan: - Vad skulle Du säga om det kom fram en ung person och frågade dig till råds om han skall fundera på att resa utomlands och arbeta?

Svante svarade: - Åk!

Ulf Jonasson


Bildtext: Hustrun Marie-Louise följde ibland med Svante på PK-mötena








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar