lördag 26 augusti 2017

Till Oscar, det första av våra barnbarn som börjat läsa vid Universitet. Han valde att läsa systemvetenskap i Örebro - bra val.


Kära Oscar,

Stort grattis till att Du börjar läsa vid Universitet i Örebro, som är nästa lika bra som det Universitet Du har i Din födelse-och hemstad. Nu börjar några spännande år, mycket jobb blir det, men det kommer att bli annat skojigt också – man skall inte glömma att roa sig som student heller.

Du kommer att träffa personer som Du kan känna i resten av Ditt liv. Det är viktigt att lära känna nya människor, man utvecklar sitt tänkande, sina sociala kompetenser, det ger Ditt liv nya dimensioner, det är början till det vuxna livet som kan leda till många spännande utmaningar.

Som Du ser på bilden jag sänder med så började jag vid Uppsala Universitet den 3 september 1965, det råkar på att vara 19 085 dagar sedan - idag alltså. Rätt länge sedan.

Jag minns den dagen mycket väl. När jag besökte Universitetshuset första gången tänkte jag, ungefär så här: 

Nu har jag tillgång till den oändliga kunskapen. 

Det är nästan så att jag ryser när jag tänker på just den meningen.

Dagen efter besökte jag Norrlands Nation – som självklart blev min studentnation – och såg då en annons om att nationens tidning Norrlands Varjehanda sökte en skribent. Det jobbet fick jag och så var det hela igång.

PS 1. Jag började att läsa den s k Proppen i Juridik – som numera heter Jöken - och betyder Juridisk ÖversiktsKurs. Då var samhällsvetenskapliga ämnen mycket populära.

PS 2. Det är tur att vi har släkt i Din nya hemstad, så vi kan dyka upp närsomhelst.

Stort lycka till käraste Oscar - Du mitt första barnbarn - 
önskar Morfar


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar